29 noiembrie 2010

Peste douăzeci de ani: revizia automobilului

Maşinii mele i-a venit rândul la revizia periodică, după 15.000 de kilometri. La reprezentanţă a fost efectuat schimbul de ulei, filtrele au fost înlocuite sau curăţate - după caz - unsoarea a ajuns în balamale, au fost inspectate zonele esenţiale pentru siguranţă ş.a.m.d. După cca. o oră şi jumătate am plecat spre casă.

Oare în viitor vom avea piese mai robuste care să necesite revizii la un interval mai mare? Principalul candidat ar putea fi grafenul. Lagărele magnetice sau cele construite din diamante sintetice, împreună cu lubrifianţi excepţionali vor reduce atât de mult frecarea încât uzura va fi redusă aproape de zero. Cercetătorii lucrează la modalităţi de autoreparare a diverselor materiale. De vreo doi ani a apărut pe piaţă o vopsea care se autorepară, cel puţin în cazul zgârieturilor mai fine. Am vorbit într-un post despre stratul nanometric de siliciu care va reduce uzura cauzată de agenţii externi. Va mai merge proprietarul cu maşina la service sau aceasta va şti s-o facă singură? Sunt aproape sigur că operaţiunile de mentenanţă şi reparaţii vor fi în mare măsură - sau în întregime - robotizate.

Dar dacă aşa va arăta viitorul, înseamnă că producătorii de automobile şi de componente n-au motive de bucurie. Ce pot face ei ca să-şi vândă produsele ca urmare a uzurii şi defecţiunilor? Nu foarte multe, fiindcă există o forţă căreia nu i se pot opune: concurenţa. Dacă un producător va amâna momentul introducerii genului ăsta de tehnologii care să crească rezistenţa pieselor, un alt producător va specula momentul ca să obţină o cotă mai mare de piaţă. La fel cum producătorii de automobile sunt astăzi nevoiţi să ofere perioade tot mai lungi de garanţie. În plus, alt sector economic în care vor dispărea locuri de muncă. Ce părere ai?

2 comentarii:

  1. Eu cred ca masinile vor fi, din contra, mai ...consumabile.Mai ieftine, mai sigure, mai eco, dar de folosinta limitata, si proiectate ca atare.Nu cred ca va mai face cineva masini care sa tina 1milion de km.Bineinteles, cine vrea, contra cost...

    RăspundețiȘtergere
  2. Dar, aşa cum am spus în articol, apar mereu noi idei, iar unele ar putea fi legate de materiale mai rezistente, de lubrifianţi mai performanţi, de componente mai bine proiectate... Iar companiile (startup-urile) care le scot pe piaţă vor cu disperare o cotă. De aici vor apărea maşinile mai rezistente. Ştiu că producătorii actuali ar vrea să-şi menţină status quo-ul, dar asta nu mai e posibil. Fii sigur că n-ar fi vrut ei nici până acum să mărească durata garanţiei sau a numărului de km la care se face revizia, dar nu s-au putut împotrivi.

    Singur lor şansă e să producă automobile tot mai sofisticate şi să câştige bani din vânzarea a tot soiul de echipamente mai mult sau mai puţin utile. Apoi, o altă direcţie, e să introducă servicii pe bani. De exemplu, finanţarea pentru vânzarea automobilelor, astfel încât să ia din cota creditorilor consacraţi: băncile. Şi altele...

    RăspundețiȘtergere

Tu cum vezi problema asta?