7 noiembrie 2008

Avem nevoie de o lume nouă!

Cu stilul de viaţă bazat pe consum excesiv, inspirat de la americani, planeta nu o să ne mai suporte mult. Site-ul Storyofstuff conţine un film de 20 de minute care explică răul pe care ni-l facem: secătuirea resurselor şi poluare.

E drept că filmul vorbeşte despre excesele societăţii americane, dar nici noi românii nu ne putem lăuda cu o atitudine prea sănătoasă. Chiar zilele astea am auzit că românii îşi schimbă telefonul mobil în medie la câteva luni, doar pentru a fi la modă. Mă uimeşte cât de mulţi români folosesc zilnic automobilul fără alţi pasageri, pe distanţe mai mici de 1 km, deşi se plâng că benzina e scumpă. Iar peste ani, kilogramele depuse din cauza sedentarismului le adaugă necazuri şi costuri de sănătate. Scuza lor este că în felul ăsta câştigă timp. Timp cu care ce fac? Aleargă toată viaţa între serviciu, televizor şi cumpărături. Exact ca în filmul amintit mai sus. Cred că şi în România există aceeaşi corelaţie între creşterea consumului şi scăderea nivelului de fericire, doar că la noi a început în anii '90.

Actuala criză financiară a început ca o criză de supraconsum alimentat de uşurinţa cu care au fost acordate creditele în SUA, dar se transformă în criză clasică de supraproducţie. Ce putem face? Pentru început, să ne sortăm corect deşeurile. Apoi să ne gândim de 10 ori înainte de a ne schimba telefonul, televizorul sau computerul, mai ales dacă funcţionează bine. Ţi-e teamă că o să râdă prietenii de tine că nu ai ultimul tip de mobil? Atunci poate ar trebui să-ţi schimbi prietenii. :) Şi să folosim mai bine timpul "câştigat": cu familia şi prietenii, făcând mişcare, căutând bucurie în natură, citind mai mult.

Vlad, mulţam pentru link!

4 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Defapt meritu ii a lu` Madalin, pt ca el mi-a trimis linku :).

    Criza mi se pare a fi si o problema de marketing. Folosind mijloacele mass-media s-a transformat consumatorul in client. Calitatea lui de client este mai importanta decat calitatea de om sau decat mediul inconjurator. Din pacate "focus"-ul principal este pe bani! Restul conteaza mai putin.
    Prea putini realizeaza ca banii sunt un MIJLOC nu un SCOP. Cu ziceai si tu Sandu cu timpul.. castigam timp ca sa facem ce? La fel si cu banii .. facem bani ca sa ce? Majoritatea oamenilor nu stiu ce vor .. si drept urmare sunt marionete ale companiilor si advertisement-ului.

    RăspundețiȘtergere
  3. Un link la temă: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/22/AR2008062201859.html

    Mă gândeam în ultima vreme ce aş schimba fundamental în viaţa mea dacă de mâine aş avea - să zicem - un milion de euro. Şi am ajuns la concluzia că n-aş schimba aproape nimic: nici familia, nici munca (da, aş rămâne în învăţământ) şi nici locul în care trăiesc. Evident, ar apărea ceva schimbări legate de locuinţă, poate de maşină, dar altele fundamentale nu prea văd.

    RăspundețiȘtergere
  4. Sanziana,

    cred că, în bună măsură, consumul e un viciu. Consumăm/cumpărăm pentru că ne permitem, pentru că o fac şi ceilalţi sau pentru că aşa procedează "eroii" noştri de la tv.

    RăspundețiȘtergere

Tu cum vezi problema asta?